Змагання на кількість: як працює зовнішня політична реклама у Дніпрі

15 березня 2019 о 16:10 - 9322

Avataradmin


Змагання на кількість: як працює зовнішня політична реклама у Дніпрі

Цьогорічним рекордсменом з реклами на зовнішніх носіях можна назвати Анатолія Гриценка: його великі банери можна побачити навіть на фасадах будинків у центрі міста. Недалеко від нього відстала Юлія Тимошенко. Голова міської організації політичної партії «Опозиційна платформа – За Життя» Геннадій Гуфман за кількістю носіїв зі своєю рекламою, розташованих у середмісті Дніпра, може позмагатися з кандидатом у президенти, підтриманим партією, – Юрієм Бойком. Що об’єднує, а що відрізняє зовнішню рекламу цих політиків?

«Височина» Анатолія Гриценка

Порівняно с виборами 2010-­го та 2014-­го років активність кандидата у президенти Анатолія Гриценка значно зросла. Якщо у 2010­-му або 2014-­му білборди та лайтбокси з рекламою Гриценка тре­ба було ще пошукати, тепер вони розміщені на всіх великих вулицях та проспектах міста. Особливо значною їхня концентрація є у центральній частині Дніпра.

Крім білбордів та скролів (білборд, на якому зображення прокручуються – ред.), банери з рекламою Анатолія Гриценка можна побачити на фасадах будинків у середмісті Дніпра. Два найбільші з них влаштовані на фасаді будинку по Старокозацькій, 58, поряд з будівлями Дніпропетровської обласної ради та Дніпропетровської облдерж­адміністрації. Саме у цьому будинку знаходиться виборчий штаб кандидата.

Банери Гриценка з’явилися на фасадах будинків по Старокозацькій, 58, Шевченка, 59, Січеславській Набережній, 89 та на даху «Будинку побуту» по вулиці Короленка наприкінці грудня 2018 року – початку січня 2019 року. Після того, як 15 січня Анатолія Гриценка було зареєстровано кандидатом на посаду президента, передбачені законом «Про вибори Президента України» дані, – про замовника, тираж, друкарню, – з’явилися на них не одразу й не усюди.

Ми вирішили запитати в осіб, які управляють будинками, чому на банерах немає вищевказаних даних.

У будинку по вулиці Шевченка, 59 охоронці підказали автору цієї статті кабінети, в яких знаходяться представники адміністрації. Втім, особи, які в них були, відмовилися представлятися, надати інформацію щодо правових підстав, на яких розміщено банер (примірник угоди, за їхніми словами, саме у них не зберігається). В той же час на запитання, чому на банері немає передбачених законодавством даних, відповіли, що «вони відклеїлися» – через несприятливі погодні умови. Наша співбесідниця  попрохала номер телефону газети та пообіцяла перетелефонувати. До сьогодні дзвінка не було.

Охоронець «Будинку побуту» по вулиці Короленка, на даху якого з різних боків було облаштовано чотири банери з іменем, прізвищем та гаслами Анатолія Гриценка, повідомив, що у будинку немає адміністрації, як її знайти, він не знає та порекомендував звертатися за номером телефону, вказаному на стелі біля входу. Втім, за декілька хвилин він зателефонував людині, яку назвав «адміністратором».

Згодом прийшов адміністратор Ігор, уважно вислухав наші запитання щодо відсутності на банерах даних, передбачених законодавством, і запропонував вийти з будинку. «Подивіться на дах. Бачите? Там альпініст. Сьогодні там нічого не буде», – сказав Ігор і повернувся до будинку.

За дві години з даху дійсно було демонтовано усі конструкції з банерами. Але питання щодо даних на них залишилося відкритим.

За словами керівника передвиборчого штабу Анатолія Гриценка у Дніпропетровській області Германа Назаренка, для оплати будь­якої рекламної продукції кандидата відкрито окремий регіональний виборчий рахунок. «Протягом 7 днів ми надаємо Центральній виборчій комісії зразок рекламної продукції, копію угоди та квитанцію щодо оплати. ЦВК нас моніторить кожні 7 днів. Ми звітуємо до ЦВК кожні 7 днів. За останні півтора місяці ніяких питань щодо матеріалів (передвиборчої реклами Анатолія Гриценка) не виникало», – повідомив Герман Назаренко. Він також зазначив, що до того, як кандидат зареєструвався, були укладені угоди безпосередньо між ним та власниками рекламних площ та конструкцій; після реєстрації кандидата було укладено інші угоди та всі оплати відбувалися з виборчого фонду. «Всі конструкції обладнано належним чином та претензій щодо них з боку правоохоронних органів не було», – підкреслив пан Назаренко.

«Фізична особа, представник політичної партії може замовляти політичну рекламу, укладаючи відповідні угоди. Якщо ці оплати здійснювалися з рахунку політичної партії, вона має вказати це у звіті, що щоквартально подається до Національного агентства з питань корупції. Але, коли ця особа зареєструвалася кандидатом на посаду президента, всі оплати повинні здійснюватися з рахунків виборчого фонду. Також, вся рекламна продукція кандидата у президенти повинна бути оформлена згідно до чинного виборчого законодавства», – сказав юрист Центру демократії та верховенства права СEDEM Максим Харват.

Як дізнався автор цього матеріалу, банери Анатолія Гриценка, що розміщені на скролах на території міста Дніпро, вироблялися у двох місцях – у друкарнях Ф­ОП «Лигіна О.Д.» (50 прим.) та ТОВ «Торговий дім «Гранд Афіш» (1.200 прим.). Приблизна вартість виробництва та монтажу одного банеру складає 900 гривень. Місяць оренди скролу або білборду коштує від 7.000 до 10.000 гривень (залежить від місця розташування) у «звичайний» час, а під час виборчої кампанії вартість оренди може зростати у два рази.

Також, рекламні ролики Анатолія Гриценка розміщені на великих екранах ТОВ «Віко», розташованих, зокрема, на проспекті Гагаріна, вулиці Чернишевського, площі Героїв Майдану та біля залізничного вокзалу. Хвилина реклами коштує від 5 гривень, а під час виборчої кампанії – теж може зростати удвічі.

Автор два рази перевірив, скільки часу триває показ ролика на екрані біля залізничного вокзалу – 15 секунд. Показ відбувається, приблизно, щопівтори хвилини. Цей великий екран функціонує цілодобово.

Цікаво, що ТОВ «Торговий дім «Гранд Афіш» є виробником банерів і для кандидата у президенти Юлії Тимошенко. На тих самих скролах, що належать, зокрема, ТОВ «Сілл», можна побачити банери як Тимошенко, так і Гриценка. Втім, на тих самих скролах ніколи не розміщуються банери Анатолія Гриценка та Петра Порошенка або Юлії Тимошенко та Петра Порошенка. Банери Петра Порошенка та кандидата у президенти Юрія Бойка розміщуються на окремих скролах, зокрема на тих, чиїм власником є ТОВ «Дніпровіжн» прес­секретаря Дніпровської міської організації партії «Опозиційна платформа – За Життя» Ганни Кондракової.

Банерні перевтілення «Опозиційної платформи – За Життя»

У жовтні минулого року автор цього матеріалу зафіксував появу у місті білбордів і банерів на скролах Геннадія Гуфмана, голови Дніпровської міської організації партії «Опозиційна платформа – За Життя».

«Опозиційна платформа – За Життя» підтримує на виборах кандидата у президенти Юрія Бойка. Втім, на цих рекламних конструкціях ніде не вказується партійна приналежність та посада пана Гуфмана. Навіть там, де разом з ним розміщено рекламу газети «Життя Дніпра». Ця газета формально не є газетою партії «Опозиційна платформа – За Життя», але більшість матеріалів у кожному її номері присвячено діяльності партії та голови її міської організації.

Геннадій Гуфман – відома особа у місті Дніпро. Як писала газета «Лица», у 2012-­2013 роках, під час перебування його на посаді директора комунального підприємства «Бюро обліку майнових прав та діяльності з нерухомістю» Дніпровської міської ради, з комунальної власності міста були вилучені 96 об’єктів нерухомості, які продали, а документи по цих операціях зникли. Розслідування справи, яке проводить облпрокуратура, до цих пір не завершене.

Цікаво, що на сторінці партії «Опозиційна платформа – За Життя» у Facebook, на макетах з привітаннями Геннадія Гуфмана вказується назва партії. Також розміщується інформація і щодо газети «Життя Дніпра», наприклад, дані про місця розташування агітаційних наметів з символікою партії, де можна отримати примірник газети.

Як розсказала нам прес­-секретар Дніпровської міської організації партії «Опозиційна платформа – За Життя» Ганна Кондракова, «треба розділяти діяльність Геннадія Гуфмана як фізичної особи і як голови партійної організації». «Благодійна та громадська діяльність Геннадія Гуфмана – його ініціатива, його привітання з 8 Березня – це привітання фізичної особи та до партії не мають ніякого стосунку», – підкреслила вона. Ганна Кондракова також зазначила, що газета «Життя Дніпра», де виходять інтерв’ю Геннадія Гуфмана та матеріали про діяльність партії «Опозиційна платформа – За Життя», не має ніякого стосунку до цієї партії.

За словами юриста Центру демократії та верховенства права CEDEM Максима Харвата, чинне українське законодавство не містить норм про заборону функціонеру політичної партії рекламувати свою діяльність як фізичної особи. Втім, певна колізія все ж існує. Він порадив звернутися за офіційним роз’ясненням щодо даного факту до Національного агентства з питань запобігання корупції.

Як зазначалося вище, приблизна вартість виробництва та монтажу одного банеру – 900 грн, місяць оренди – від 7.000 до 10.000 (в залежності від місця розташування) у «звичайний» час, а під час виборчої кампанії вартість оренди може зрости вдвічі.

21 скрол та білборд, на яких, як мінімум, останні чотири місяці розміщується реклама Геннадія Гуфмана, належать ТОВ «Дніпровіжн», співвласницею якого, згідно даних системи Clarity Project, є прес­секретар Дніпровської міської організації партії «Опозиційна платформа – За Життя» Ганна Кондракова.

Юлія Тимошенко та немарковані скроли

За останній місяць на території міста з’явилися десятки нових білбордів та скролів. Пунктом 44 Типових правил зовнішньої реклами визначено, що «рекламні засоби забезпечуються маркуванням із зазначенням на каркасі рекламного засобу найменування розповсюджувача зовнішньої реклами, номера його телефону, дати видачі дозволу та строку його дії».

Втім, на нових скролах, встановлених на вулицях Старокозацька, Січових Стрільців, Робоча, проспекті Пушкіна, на яких розміщені банери з рекламою кандидата у президенти Юлії Тимошенко, такого маркування немає.

Автору шляхом аналізу дозволів на встановлення рекламних конструкцій вдалося виявити належність одного зі скролів – біля будинку 89 по вулиці Робочій. Ця конструкція належить ТОВ «Тетраграмматон», яке до останнього часу не було відомим у якості суб’єкта ринку зовнішньої реклами міста.

За словами голови Дніпровської міської організації ВО «Батьківщина» Мгера Куюмчана, він не може уявити, що реклама Юлії Тимошенко може розміщуватися на конструкціях, які не отримали всі необхідні документи. Партієць також зазначив, що всі питання, пов’язані з розміщенням зовнішньої реклами Юлії Тимошенко, є зоною відповідальності центрального виборчого штабу, оскільки оплата здійснюється з рахунку виборчого фонду кандидата у президенти.

Іван Красіков

Підписуйтесь на наш телеграмм

Поділитися: