АМУ проти покладання на громади видатків по наданню грошової компенсації громадянам на житло

22 березня 2019 о 11:40 - 1536

Avataradmin


АМУ проти покладання на громади видатків по наданню грошової компенсації громадянам на житло

Асоціація міст України розглянула проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту житлових прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа та висловила свої зауваження.

Щодо взяття громадян на облік, документ пропонує внести зміни до ст. 39 Житлового кодексу Української РСР та надати право брати на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, районним у місті (у разі створення) радам, сільським, селищним радам ОТГ. Однак, відповідно до ст. 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада є представницьким органом місцевого самоврядування, який складається з депутатів і відповідно до закону наділяється правом представляти інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення. Повноваження щодо взяття на відповідний облік громадян по своїй суті не властиве раді. Здійснення обліку громадян, у тому числі його складова – взяття на облік, це повноваження виконавчого органу ради відповідно до частини першої ст. 15 Житлового кодексу Української РСР та підпункту 2 пункту «а» ст. 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Тому, АМУ вважає внесення змін до статті 39 Житлового кодексу недоцільним.

Стосовно надання права на грошову компенсацію, законопроект пропонує надати право дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, особам з їх числа отримувати грошову компенсацію за належне їм для отримання жилого приміщення (далі – грошова компенсація) в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Забезпечення цього права покладається на органи місцевого самоврядування.

Проте, наголошують в АМУ, по-перше, зазначене повноваження потребує додаткових видатків з місцевих бюджетів. В той же час, згідно з частиною третьою ст. 142 Конституції України витрати ОМС, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою. Але автором не запропоновані розрахунки з відповідними джерелами покриття додаткових видатків, що можуть виникнути внаслідок виконання повноваження.

По-друге, відповідно до ст. 140 Конституції України до органів місцевого самоврядування належать сільські, селищні, міські ради, їх виконавчі органи, а також районні та обласні ради. Тобто, із Законопроекту не зрозуміло якого рівня орган місцевого самоврядування відповідальний за повноваження.

По-третє, введення грошової компенсації може мати негативні соціальні наслідки. Відповідно до ст. 46 Житлового кодексу Української РСР поза чергою жиле приміщення надається 11 категоріям громадян, зокрема особам з інвалідністю першої групи з числа учасників бойових дій на території інших держав та реабілітованим жертвам репресій комуністичного тоталітарного режиму. Відповідно до статті 46 Житлового кодексу Української РСР громадяни, які мають право на позачергове одержання жилих приміщень, включаються до окремого списку. Тобто, громадяни позачергово отримують жилі приміщення в порядку черговості. Надання грошової компенсації одній категорії громадян ставить у нерівне становище інші 10 категорій, що може призвести до підвищення соціальної напруги в Україні.

І, вчетверте, спроможність місцевих бюджетів є різною і залежить від багатьох чинників. Наприклад, 75 % бюджетів ОТГ є дотаційними. Фактично, фінансове забезпечення таких прав громадян прямо залежить від надходжень бюджетів сіл, селищ, міст, ОТГ, районів та областей. Тобто норму, запропоновану в Законопроекті, на практиці в переважній більшості територіальних громад неможливо буде виконати.

На сьогодні у держбюджеті передбачені кошти на забезпечення житлом дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа в сумі 717,7 млн. гривень. На думку АМУ, лише така підтримка держави може вирішити проблему забезпечення дітей житлом в Україні. Грошова компенсація може бути реалізована тільки у випадку її здійснення за рахунок коштів державного бюджету. Як варіант, Асоціація пропонує розглянути можливість надання грошової компенсації за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку.

Враховуючи вищевикладене, АМУ пропонує повернути Законопроект автору законодавчої ініціативи на доопрацювання. А свій експертний висновок Асоціація міст України надіслала профільному Комітету Верховної Ради України.

 

Підписуйтесь на наш телеграмм

Поділитися: