Олександр Слобожан: Більшість проблемних питань в освіті спільні і для обласних центрів і для інших громад

06 червень 2019 о 16:25 - 2572

Avataradmin


Олександр Слобожан: Більшість проблемних питань в освіті спільні і для обласних центрів і для інших громад

У Києві в рамках галузевого форуму Асоціації міст України з питань освіти пройшла нарада МОН і АМУ з керівниками органів управління освітою міських рад міст обласного значення – обласних центрів з питань впровадження реформи у сфері освіти. Захід відбувся в рамках проєкту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС), який реалізує Асоціація міст України за підтримки USAID. Також в організації дискусії взяло участь Міністерство освіти і науки України.

Участниками форуму стали начальники департаментів та управлінь освіти місцевих рад міст обласного значення, Виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан, аналітик Асоціації міст України з питань освіти Людмила Мозгова, Перший заступник Міністра освіти і науки України Павло Хобзей, Заступник Міністра освіти і науки України Вадим Карандій, начальники освітніх управлінь Мініствретсва освіти і науки України, експерти.

«АМУ зібрала перелік проблемних питань, зокрема у сфері освіти і надала їх МОН для опрацювання. Більшість із цих питань є спільними як для міст-обласних центрів, так і для громад інших міст, селищ та сіл»,- наголосив під час наради виконавчий директор АМУ Олександр Слобожан. Основними проблемами освітян є:

–         Дефіцит освітньої субвенції, який, за інформацією АМУ у 2019 році для міст-обласних центрів складає 335 млн гривень. Водночас 157 млн гривень міста дофінансовують із власного бюджету на заробітну плату вчителів. При цьому розрахункової наповнюваності класів дотримано. У зв’язку з цим під час внесення змін до формули розподілу освітньої субвенції АМУ просить МОН врахувати реальний контингент учнів.

–         Заклади ПТО мають фінансуватися з обласних бюджетів, оскільки вони передаються до спільної територіальної власності обласних територіальних громад. Зараз на розгляді Кабміну знаходиться проект розпорядження «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти «Сучасна професійна (професійно-технічна) освіта» на період до 2027 року», який передбачає реформування системи професійної (професійно-технічної) освіти, зокрема пропонує зміну механізмів її фінансування. Так, міста-обласні центри очікують на здійснення поетапного переходу до фінансування закладів професійно-технічної освіти, які розташовані на території міст-обласного значення з обласних бюджетів.

–         Несправедливий механізм розподілу додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоровʼя, а також зростання залежності міст та ОТГ від рішень обласних державних адміністрації, зокрема, у розподілі субвенцій. Це питання стосується як компетенції МОН, так і компетенції Мінфіну. Міста обласного значення одержали лише 5%, ОТГ ‒ 13,5%, райони ‒ 33,2%, область ‒ 44,8%. При цьому міста обласного значення утримують майже 70 % всієї інфраструктури освіти і охорони здоров’я.

–         Застарілі Типові штатні нормативи закладів освіти, що не відповідають сучасним потребам та Закону України «Про освіту». АМУ звертає увагу, що відповідно до підготовленої Державною аудиторською службою України у 2019 році Аналітичної довідки про результати перевірок, одним із фінансових порушень органів місцевої влади було визначено: «Введення додаткових посад, які не передбачені Типовими штатними нормативами загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 06.12.2010 року № 1205, та утримання цих посад коштом освітньої субвенції». Це рішення Державної аудиторської служби України може стосуватись також і введення додаткових посад працівників, які фінансуються за кошти місцевого бюджету.

–         Також невирішеною є проблема оплати праці педагогічних працівників колишніх закладів нового типу, що відповідно до Закону України «Про освіту» вже не мають такого статусу і є звичайними закладами загальної середньої освіти. Постає питання: як здійснювати оплату праці таким педагогам, яка відповідно до законодавства не може бути зменшеною, і при цьому забезпечити справедливу оплату праці для педагогів інших закладів загальної середньої освіти?

Підсумовуючи, Олександр Слобожан відзначив: «Інші проблемні питання також є важливими, однак ми розуміємо, що підготовка нового законодавства потребує змін, а Асоціація міст України готова інформувати Міністерство про всі потреби громад, адже якість реформи освіти насамперед залежить від конструктивного та результативного діалогу».

 

 

 

 

Підписуйтесь на наш телеграмм

Поділитися: