Мы говорим то, о чём молчат другие Мы говорим то, что вы хотите слышать Мы говорим то, что вы должны знать

Политика


«Зелені» фінзвіти

03.11.2019 11:50:35

Скільки витратили нардепи Дніпра, аби потрапити до Верховної Ради?

Стартував третій місяць роботи Верховної Ради нового скликання. І поки українцям показують, що парламентарі увімкнули «турборежим» ударно працюють за схемою «день за два» та пачками ухвалюють закони, деякі з нардепів встигають потрапити у скандали. Серед них й дніпровські обранці, які то пропонують скасувати люстрацію чиновників Януковича, то попадаються на переписках, де намагаються «порішати» власні шкурні питання в прокуратурі.

Тому ми вирішили з’ясувати, що ж робили депутати, які тепер представляють громаду Дніпра у парламенті, аби отримати депутатські мандати. Ми детально вивчили фінансові звіти парламентарів та проаналізувати, скільки їм коштував один голос виборця, звідки діставали гроші на передвиборчу кампанію, куди ці кошти витрачали та як переконували містян голосувати саме за них.

Дніпро – це шість виборчих округів. Усі шестеро новоспечених народних депутатів – кандидати від партії «Слуга народу», які отримали без перебільшень рекордну підтримку виборців на своїх округах.

 

 

Прозвітувати про всі свої надходження та витрати у рамках передвиборчої кампанії зобов’язані кандидати за кілька днів після проведення виборів. Законодавство передбачає, що всю передвиборчу рекламу і агітацію кандидати в народні депутати мають оплачувати з виборчого фонду. А потім публічно відзвітуватися за ці витрати. Це мало би сприяти прозорості фінансування передвиборчих кампаній.

Якщо кандидат не подав виборчий фінансовий звіт, то НАЗК має право скласти протокол про адміністративне правопорушення, а сума штрафу може складати від 5.100 до 6.800 грн.

Проте на сьогодні на сайті Центральної виборчої комісії досі відсутня частина звітів народних депутатів:

 

 

* * *

Серед тих, чий звіт «загубився», новообраний парламентар з 27 округу, місцевий бізнесмен В’ячеслав Медяник. Молодий політик запам’ятався дніпрянам гучною передвиборчою кампанією та великою агітмережею:

 

 

На окрузі тодішнього кандидата працювала ціла армія агітаторів, які роздавали газети, розклеювали реклами, розносили по під’їздах флаєра та влаштовували зустрічі із виборцями. Також для містян проводилися різноманітні розважальні заходи, зокрема «Kvartal Fest», в якому брали участь актори студії «Квартал 95»:

 

 

Попри те, що партія «Слуга народу» неодноразово заявляла про свою відкритість до співпраці із громадою, В’ячеслав Медяник має свої погляди на цю «відкритість». У телефонній розмові нардеп зазначив, що подав усю фінансову документацію до відповідних органів та пообіцяв якнайшвидше поділитися фінансовим звітом із журналістами. Але пізніше передумав та порадив звертатися за інформацією «у партію».

Втім, ми з’ясували, що офіційно В’ячеслав Медяник витратив на свою передвиборчу кампанію 545.600 гривень. При цьому уся сума значиться власними коштами нинішнього нардепа.

Цілком очікувано, що більша частина фонду пішла на агітаційну кампанію та організацію зустрічей з виборцями.

 

 

Також у звіті йдеться, що жодної копійки кандидат не витратив на рекламу у ЗМІ. При цьому В’ячеслав Медяник брав участь у телепередачах, які містять ознаки агітаційного характеру:

 

 

Варта уваги активність кандидата в соцмережі Facebook. На рекламу зі сторінки «Слуга Народу – Медяник В’ячеслав – Округ 27», яку було створено безпосередньо під вибори, за місяць витрачено 6.529 доларів США (приблизно 170.000 гривень):

 

 

При цьому в фінзвіті відповідна сума не фігурує.

Але якщо кандидат не відзвітував за витрати на рекламу у соцмережах – покарати його не можна. В цьому випадку існує законодавча «дірка»: Закон України «Про вибори народних депутатів України» не врегульовує окремо питання реклами в Інтернеті. Формально порушення немає, але з точки зору духу закону і принципу прозорості – очевидно, що є.

У своїй декларації В’ячеслав Медяник вказав, що за 2018 рік його сім’я заробила 499.750 гривень. Виходить, що більше, ніж весь його дохід за минулий рік кандидат, який має дружину та п'ятьох дітей, витратив на передвиборчу кампанію.

Загалом за теперішнього депутата проголосували 26.618 осіб. З урахуванням даних остаточного звіту виборчого фонду, кожен відданий голос коштував нардепу офіційно витрачених 20 гривень 50 копійок.

* * *

Ще один переможець виборчих перегонів, фінансовий звіт якого відсутній на сайті ЦВК, народний депутат по 26-ому округу, спортсмен Кирилл Нестеренко. В особистій розмові 26-річний парламентар також обіцяв надати документи про грошові витрати на свою агітаційну кампанію, проте крім обіцянок від пана Нестеренка жодних цифр ми так і не дочекалися.

 

 

За даними ОВК, офіційно на свою передвиборчу кампанію Кирилл Нестеренко витратив 263.685 гривень. Усі гроші – власний внесок кандата. Левова частина коштів пішла на виготовлення агітаційних матеріалів, оренду бігбордів та організацію публічних заходів. За ініціативи Нестеренка напередодні виборів на окрузі проходили футбольні турніри, спортивні челенжі, спільні пробіжки із містянами та автопробіги.

 

 

Аби отримати прихильність виборця Кирилл Нестеренко навіть самостійно ремонтував дороги. Окремою статтею витрат така ініціатива у фінансовому звіті не відзначена, тому скільки це коштувало парламентарю залишається невідомим.

 

 

На рекламу зі сторінки «Kirill Nesterenko», яку також було створено напередодні виборів, витрачено 4.259 доларів США (приблизно 111.000 гривень). У фінзвіті відповідної суми ми не знайшли.

 

 

За народного обранця проголосували 24.603 особи. Тож загалом підтримка виборців округу Кириллу Нестеренку коштувала 10 гривень 70 копійок за один голос.

* * *

28-ий округ у Верховній Раді представляє народний депутат, волонтер Юрій Мисягін. Попри те, що на сайті ЦВК фінансовий звіт кандидата відсутній, парламентар особисто надав документи журналістам.

 

 

Загальний фонд виборчого фонду Мисягіна склав 397.500 гривень. На потреби передвиборчої кампанії власних коштів політик виклав 299.500 гривень, ще 98.000 гривень – задонатили його прихильники.

Це дніпрянка Ірина Месус та приватний підприємець з Кам’янського Сергій Горенич. Обидва спонсори перерахували однакові суми в один і той самий день – по 49.000 гривень.

Також ми звернули увагу на схожі номери розрахункових документів, що свідчить про те, що гроші перераховувалися з одного місця:

 

 

До речі, Сергій Горенич не вперше спонсорує політиків на виборах. Зокрема, напередодні президентських виборів він задонатив 48.000 гривень до виборчого фонду Анатолія Гриценка. Також цікаво, що Ірина Месус під час позачергових виборів депутатів Верховної Ради була членом ОВК від партії «Всеукраїнське аграрне об’єднання «Заступ».

Що ж до витрат, то весь свій виборчий фонд кандидат віддав на виготовлення матеріалів передвиборної агітації та рекламу на білбордах і сітілайтах.

У соцмережi Facebook на сторінці «Юрій Мисягін – Слуга народу – округ 28» прорекламував себе на 130 доларів США (3.380 гривень), про що у фінансовому звіті не згадав.

 

 

У підсумку за Мисягіна на окрузі проголосували 35.077 осіб. Беручи до уваги лише офіційні дані фінального фінансового звіту тодішнього кандидата, перемога на виборах коштувала йому 11 гривень 35 копійок за один голос.

* * *

Ще один новоспечений «слуга» з Дніпра, директор корпоративних відносин промислової компанії «Інтерпайп» Дмитро Кисилевський. За місяць передвиборчої кампанії кандидат встиг витратити просто неймовірну суму коштів – 3.413.384 гривень. Це в п’ятеро більше того, аніж за цей самий період витратили його колеги-нардепи з Дніпра.

 

 

І це при тому, що у власну кампанію із власної кишені Кисилевський вклав менше півмільйона гривень – 461.084 гривень. Усе інше, а це 2.952.300 гривень, задонатили благодійники, переказавши добровільні внески до виборчого фонду кандидата.

Основними спонсорами майбутнього народного депутата стали його колеги по роботі – це Сергій Стахов, Олександр Шкіль та Дмитро Шлапаков. Чоловіки в один день перерахували на виборчий рахунок кандидата рівно по 700 тисяч гривень. Усі троє працюють в службі економічної безпеки «Інтерпайпу». А заступник директора тієї ж служби економбезпеки Олег Трегуб пізніше задонатив колезі ще 400 тисяч гривень.

Ще один донор – дніпрянин Володимир Стеценко. Він двічі пожертвував кошти – 100.000 гривень та 352.000 гривень.

На сторінці у Facebook у друзях Дмитра Кисилевського знаходимо сторінку Володимира Стеценка, який зазначає, що працює в тому ж «Інтерпайпі». На одному із сайтів з пошуку роботи Стеценко зазначав, що є екс-директором служби з економбезпеки «Інтерпайпу»:

 

 

Сам Дмитро Кисилевський у своїй декларації повідомив, що лише за минулий рік на посаді директора отримав 4.712.324 гривень зарплатні, тобто біля 400 тисяч гривень на місяць. Тож штатні робітники та заступники директорів підприємства, за логікою, мали б декілька місяців відкладати гонорари, аби фінансово підтримати колегу на виборах.

Втім, досі залишається відкритим питання: на що витратив кандидат більше трьох мільйонів гривень за місяць?

Відповідаємо. Публічні зустрічі, фестивалі, концерти та толоки – заходи цього кандидата точно відрізнялися масштабністю та оригінальністю. Разом із виборцями політик прибирав сміття з округу, фарбував дитячі майданчики та підмітав подвір’я – робив усе, аби привернути на себе увагу.

 

 

Наприклад, напередодні виборів на окрузі кандидата пройшов фестиваль «Цой-фест», де Дмитро Кисилевський виконав пісню Віктора Цоя «Перемен».

А ще політик організував для містян захід під назвою «Гречка фест», де пропонував «закидати конкурентів лайном» та «повісити собі локшину на вуха»:

 

 

У фінансовому документі Дмитро Кисилевський відзвітував – за організацію культурно-масових заходів він заплатив майже 600.000 гривень. В свою чергу, розміщення політичної реклами на білбордах обійшлося кандидату в 1.100.000 гривень. Ще 905.000 гривень політик віддав на піар у засобах масової інформації – оголошення на радіо, передачі та відеоролики на телебаченні, статті на місцевих онлайн-ресурсах.

Серед іншого також виготовлення брендованих футболок, агітаційних наметів, постерів, буклетів, ручок, плакатів та візитних карток.

Кандидат навіть проводив соціологічне дослідження щодо політичних уподобань мешканців 24 округу, на що витратив 78.000 гривень.

Активну агітаційну кампанію Дмитро Кисилевський влаштував не тільки на окрузі, а й у соцмережах. Протягом передвиборчого місяця кандидат прорекламував у Facebook 70 своїх дописів на загальну суму близько 1.625 доларів США (приблизно 42.000 гривень). Про що «забув» розповісти в офіційному фінзвіті.

 

 

За народного депутата на окрузі проголосували 41.614 осіб. З урахуванням офіційно витрачених коштів, один голоси «за» коштував Дмитру Кисилевському аж 82 гривні.

* * *

25-ий округ у парламенті представляє відомий блогер та письменник, тепер вже народний депутат Максим Бужанський.

 

 

Політик витратив на свою кампанію порівняно скромну суму – 398.600 гривень. Усі кошти пожертвували кандидату донори.

Серед них дніпровська правозахисниця Олена Дробот, яка має низку юридичних фірм. Вона задонатила кандидату 100.000 гривень. Жінка підтвердила, що дійсно проспонсорувала передвиборчу кампанію Бужанського, і пояснила, що давно знайома із теперішнім нардепом.

Ще 200.000 двома транзакціями перерахував місцевий бізнесмен Андрій Овчинников. Чоловік володіє фірмами із оптової торгівлі мастил.

Донором Макса Бужанського стала й його дружина Вікторія Кісрієва, яка перерахувала на рахунок виборчого фонду чоловіка 90 тисяч гривень.

Якщо порівнювати з іншими нардепами з Дніпра, то передвиборча кампанія Бужанського була досить пасивною. Загалом це традиційні методи агітації – 73.000 гривень коштувало розміщення реклами на білбордах, 57.000 гривень – ефіри на телеканалах. Усі інші кошти були витрачені на виготовлення листівок, наметів та іншої агітаційної продукції.

Також ми помітили, що під час передвиборчої гонки у мережі інтернет неодноразово з’являлася політична реклама Макса Бужанського. Новини публікувалися на пабліках у соцмережі Facebook та сплачувалися ТОВ «Шторм Діджитал« (засновників фірми пов’язують із інформаційним ресурсом «Інформатор« та власниками інтернет провайдера «Фрегат»). Але у звіті кандидат про це не вирішив не згадувати.

 

 

Якщо брати до уваги лише офіційні дані фінального фінансового звіту тодішнього кандидата, перемога на виборах Максиму Бужанському коштувала 21 гривню 12 копійок за один голос.

* * *

«Слуга народу» по 29-ому округу, адвокат та підприємець Сергій Демченко у звіті повідомив, що витратив на передвиборчу кампанію 333.919 гривень.

 

 

Уся сума – власний внесок кандидата. Загалом передвиборча кампанія кандидата була доволі непримітною. Майже всю суму – 292.739 гривень, кандидат віддав, аби розмістити рекламу на білбордах та сітілайтах. Ще 18 378 Демченко витратив на рекламу у ЗМІ, все інше -– на друк агітаційних матеріалів.

Попри скромність кандидата, за нього проголосували 36.270 осіб. Тож вартість одного голосу пану Демченку становив 9 гривень 20 копійок.

 

 
Дарина Твердохліб,
в рамках спільного з Bihus.Info проекту «Лабораторія викриттів»
717

Ошибка в тексте? Выделите её и нажмите Ctrl+Enter, чтобы сообщить о ней редакции.
Загрузка...

Сообщить об ошибке

Пожалуйста, используйте эту форму для коррекции ошибок.
Если вы хотите связаться с нами по другому вопросу — напишите нам.