Мы говорим то, о чём молчат другие Мы говорим то, что вы хотите слышать Мы говорим то, что вы должны знать

Экономика


Преса під пресом

05.12.2019 09:23:32

Вже майже рік комунальні газети у «вільному плаванні». Час проаналізувати ринок суспільно-політичних газет Дніпра та з’ясувати, чи змінився він внаслідок реформи роздержавлення?

Ринок газет: ключові гравці

Загальний ринок місцевих суспільно-політичних газет, які розповсюджуються у Дніпрі та інших населених пунктах області можна оцінити приблизно в 230 тисяч примірників на тиждень. Це заявлена видавцями сума всіх тиражів цієї категорії газет, не враховуючи всеукраїнські суспільно-політичні газети, які розповсюджуються й в інших областях. 

Цифра приблизна, адже серед газетярів існує практика завищення тиражів у вихідних даних. 

«Тиражі українських ЗМІ переважно завищені. Робиться це для приваблювання реклами та для мотивації нових читачів. Якщо кольоровий тижневик вказує наклад у 42 тис. екз., то реальний може становити 14, із яких розповсюджується від 6 до 9 тис.», – відмічають у Media Ownership Monitor Україна. До цієї організації входять представники Інституту масової інформації та проекту «Репортери без кордонів».

Найточнішим дослідженням обсягу ринку був би збір інформації про продажі саме в реалізаторів, але такі дослідження досить коштовні та довготривалі.  

Тож, навіть обсяг тижневого тиражу у 230 тис. примірників видається завищеним. Тому, щоб не «обпектися» цифрами тиражів, краще просто визначити частки ключових гравців на ринку газет. Ключовими гравцями можна вважати газети «Наше місто» (приблизно 30% ринку), «Зоря» (23% ринку), «Вісті Придніпров’я» (20% ринку) та «Дніпро вечірній» (19% ринку). Інші учасники ринку коливаються у позначки 10 тис. газет на тиждень. 

Позиції ключових гравців на газетному ринку Дніпра підтверджуються й їхнім статусом. Майже всі вони раніше офіційно були «під крилом» місцевої влади, тому мали привілеї, порівняно з приватною пресою. Наприклад, «Наше місто» – була комунальною газетою Дніпровської міськради, «Зоря» – газетою Дніпропетровської облради, «Вісті Придніпров’я», видавцем якої було ТОВ «Видавництво «Вісті», а засновником – Дніпропетровська облдержадміністрація (ДніпроОДА). Газети фінансувалися з податків громадян і часто використовувалися як інструмент пропаганди місцевої влади. Наприклад, на друк тільки однієї газети «Вісті Придніпров’я» в 2015 році із місцевого бюджету витратили 1,72 млн грн.

Привілейовані

Наприкінці грудня 2015 року Верховна Рада ухвалила Закон «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації». Реформа комунальної преси полягала у її роздержавленні, тобто органи влади мали до 1 січня 2019 року вийти зі складу засновників друкованих засобів масової інформації. Це зробили для того, щоб обмежити вплив на редакції зі сторони органів влади, звести до мінімуму використання друкованих медіа з метою маніпулювання свідомістю громадян.

Ключові гравці, газети «Наше місто», «Зоря-город» та «Вісті Придніпров’я» роздержавилися, але за інерцією продовжують отримувати підтримку та лишилися з портфелем підписників минулих років. 

Цей же закон передбачив можливість державної підтримки вже реформованим газетам, зі складу засновників яких вийшли органи влади. Підтримка може виражатися у встановленні для редакцій пільгових умов оренди приміщень, адресній фінансовій підтримці та укладенні прямих договорів (без проведення тендеру) про висвітлення діяльності органів влади за бюджетні кошти. 

Проте, в газеті «Вісті Придніпров’я» кажуть, що вже декілька років живуть за законами ринку приватних газет. 

«Зараз я декілька років у «шкурі» тих же «Лиц», того же «Дніпра вечірнього», без (фінансової - авт.) голки, як то кажуть. Но якось же не здохли. Намагаємося щось робити», – коментував «Лицам» Олексій Ковальчук, головний редактор та власник «Вістей Придніпров’я» у лютому 2018 року. Він же й очолює Дніпропетровську обласну організацію Національної спілки журналістів. 

Хоча за 2017-2018 роки газета «Вісті Придніпров’я» уклала угод з Департаментом інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю ДніпроОДА на майже 1 млн грн.  

В газети «Зоря-город» ситуація з підтримкою від влади, ніби, краща. Дніпропетровська обласна рада затвердила «Програму фінансової підтримки реформованих друкованих ЗМІ обласної, міських та районних сфер розповсюдження у Дніпропетровській області». Не дивлячись на назву програми, йдеться тільки про підтримку газети «Зоря» – по 3,8 млн грн на 2019 та 2020 роки. 

Газету «Наше місто» підписують структурні підрозділи Дніпровської міськради, також її напряму наймають для висвітлення діяльності Дніпровської міської ради.

«Надихатися перед кінцем»

Ринок суспільно-політичних газет Дніпра характеризується досить легким входом на нього, ціни визначають редакції, а газети – однотипний продукт, проте з різною «інформ-начинкою», тому структуру такого ринку можна віднести до монополістичної конкуренції. Крім того, на ринку присутня й нецінова конкуренція у вигляді підтримки з боку органів влади, яка може виражатися у допомозі в розширенні підписки, фінансовій допомозі, розширенні мережі реалізації, наданні ексклюзивної інформації тощо. 

Приватним місцевим суспільно-політичним газетам завжди було не просто витримувати таку конкуренцію. 

Серед приватних суспільно-політичних газет Дніпра, крім «Дніпра вечірнього», залишилася  «Горожанин плюс», «Лица», також в місті продається газета «Событие» (м. Кам’янське). 

Приватні газети, вочевидь, сподівалися, що роздержавлення комунальної преси зіграє на їхню користь. У тому сенсі, що комунальні друковані ЗМІ, які звикли до фінансової підтримки, без бюджетних грошей або взагалі би закрилися, або вивільнили частину ринку, знизивши тиражі. Але ніхто не знав, чи буде місцева влада підтримувати ці газети та як. 

Тож, враховуючи, що органи влади продовжили підтримувати роздержавлені газети, реформа значно не вплинула на ринок газет у Дніпрі. 

Але, так чи інакше, ринок газет продовжує природно вмирати через Інтернет та розвиток технологій. І навіть тимчасові фінансові вливання не врятують підвладну пресу. Процес збільшення Інтернет-користувачів, який почав з’їдати шмат аудиторії навіть у телевізійників, вбиває й приватні газети, які, до речі, присутні також в Інтернеті. 

«Дніпро вечірній», який теж, ніби, займає значну частку міського газетного ринку, вже закрив свій вівторковий випуск. 28 жовтня 2019 року головна редакторка газети Ірина Авраменко повідомила, що з 1 листопада вівторковий випуск виходити не буде. 

«Ми боролися за «Вівторок» до останнього. Боролися, коли поштовики не доставляли газету підписникам. Коли дорожчав папір та поліграфічні послуги. Тримались, коли конкуренти один за іншим скорочувалися до щотижневика…

Перемогла економіка», – заявила Авраменко. 

Слід підкреслити й інші, не менш серйозні проблеми газетної галузі, про які нагадала головна редакторка: невчасна доставка газет «Укрпоштою» та здорожчання паперу. 

А приблизно за місяць до закриття вівторкового випуску «Дніпра вечірнього» закрилась всеукраїнська газета «Сегодня». 

За наступні кілька років, доки буде триматися підтримувана владою преса, може припинити існувати ще декілька, здебільшого – приватних, газет. А наступного року – місцеві вибори, тому підвладні газети ще рік точно протримаються. 

Антон Філіппов

1466

Ошибка в тексте? Выделите её и нажмите Ctrl+Enter, чтобы сообщить о ней редакции.
Загрузка...

Сообщить об ошибке

Пожалуйста, используйте эту форму для коррекции ошибок.
Если вы хотите связаться с нами по другому вопросу — напишите нам.