Мы говорим то, о чём молчат другие Мы говорим то, что вы хотите слышать Мы говорим то, что вы должны знать

Инфраструктура


Таємниці німецьких трамваїв

12.12.2019 17:04:34

Дніпровські чиновники заплутали з цінами за трамваї з Німеччини, які в 2019 році отримало місто. То називали вартість з модернізацією, то – без. У яку суму насправді обходиться Дніпру трамвай від купівлі у Лейпцигу до виходу на маршрут?

«В качестве эксперимента, через лизинг государственного «Укргазбанка» постараемся приобрести в этом году порядка 20 трамваев. После этого они подвергнутся небольшой реконструкции. И в 2019 году мы их выпустим на маршруты».

Цю обіцянку мер Дніпра Борис Філатов озвучив влітку 2018-го. За рік свого слова Філатов дотримався. Німецькі трамваї дійсно вийшли на маршрути.

І здавалося б – ось вона, перемога. Але без ложки дьогтю традиційно не обійшлося.

Бо версій щодо вартості і віку цих трамваїв було озвучено декілька, але при цьому реальні цифри – суттєво різняться. То що і за скільки купив Дніпро?

Ціновий калейдоскоп

«Статус с сегодняшнего дня – вагоны куплены. 20 штук. С завтрашнего дня начинаем отгрузку. Цена за один вагон в Германии 25 тыс евро. Плюс доставка, растоможка».

Цю вартість трамваїв, які Дніпро придбав в Німеччині, заступник Бориса Філатова Михайло Лисенко озвучив 16 травня. За 4 дні він її «уточнив»: «С учетом модернизации… Значит, стоимость трамвая в Германии 25 тыс евро. Есть еще доставка, есть еще растоможка, есть еще модернизация. По итогу в городе Днепр он нам обойдется 49…До 50…».

Керівник профільного Департаменту мерії Ігор Маковцев в цей час назвав вже іншу вартість.

«Есть растоможка, есть доставка. И, непосредственно, на предприятие, то есть, за забор предприятия, потому что там достаточно сложные работы по погрузке, будет он стоить 44, если по договору 44.880 евро».

Пройшло півтора місяці. Липень. Михайло Лисенко знову починає розмову про німецькі трамваї. Ціна що? А ціна знову змінюється.

«Городскому совету один трамвай с учетом доставки, растоможки и погрузки в Германии под ключ обходится в 39 тыс евро», – сказав Михайло Лисенко. 

Зміну пояснює знижкою в 5 тисяч євро на кожному трамваї. І обіцяє ще одну знижку.: «…нам их сделали от предыдущей стоимости скидку 5 тыс. евро, я думаю, мы где-то еще на 5 тыс, еще где-то на пару тысяч гривен мы их… Пару тысяч евро, прошу прощения, мы их еще «придушим».

Люфт – до 50 тисяч євро. Остання цифра – 39 тисяч євро. Запам’ятайте, до цього ще повернемося.

Схема закупівлі

На вартості плутанина не закінчилася. Бо так само складно чиновникам було визначити і вік трамваїв. Говорили про 1987-й рік випуску. Про 1989-й. Потім про те, що всім трамваям – менше 20 років. А як насправді?

Ми хронологічно розклали історію купівлі трамваїв. І маленький спойлер – все не так райдужно, як звучало з вуст чиновників.

Отже, липень 2018-го. Дніпровська міськрада надала дозвіл КП «Дніпровський електротранспорт» на укладання договору фінансового лізингу для придбання трамваїв.  Договір фінансового лізингу комунальне підприємство уклало з «Укргазбанком» наступного року – 7 травня 2019-го. 

Місто зібралося купити трамваї, які вже відслужили своє у німецькому Лейпцигу і «пішли» на заслужену пенсію. Всього – 20 трамваїв.

Всі вагони моделі T4D чеського заводу Tatra. Вони різних років виготовлення. Один 1983-го, дванадцять 1984-го і сім  1986-го. Тобто, «наймолодшому»  33 роки, «найстаршому» – 36. Аж ніяк не «до 20».

Їх всі модернізували ще в Німеччині, щоправда аж на початку 90-х. 

Дніпро отримував трамваї не напряму. Компанія «Лейпцизький громадський транспорт» продала їх швейцарському посереднику, а вже той, через українську дочірню компанію - українському «Укргазбанку». 

«Дніпровський електротранспорт» стане їхнім власником тільки після сплати всіх лізингових платежів.

За скільки їх продали німці? 23 травня 2019 року німецьке видання «Leipziger Volkszeitung» повідомило  один трамвай, що має поїхати у Дніпро, коштує 15 тисяч євро.

Але. Якщо «Дніпровський електротранспорт» буде сплачувати лізингові платежі за визначеним графіком, то вартість одного трамваю, включаючи доставку та переобладнання під місцеву колію, плюс  сплату за відсотками по лізингу, може обійтися місту у… 78 тисяч євро.  

І це вже з урахуванням знижки, про яку згадував заступник мера Дніпра Михайло Лисенко. Вона дійсно була, але не на п’ять тисяч євро, а на менш ніж чотири тисячі. Це якщо вірити додатковій угоді від 5 серпня 2019 року. 

При цьому 78 тисяч євро  це приблизна загальна вартість одного німецького трамваю, бо є ще багато факторів, які можуть вплинути на її зміну. Ця сума в п’ять разів більше, ніж вартість, за якою трамваї були продані Лейпцигом. І вище цін, які згадували чиновники. 

Що могло б так вплинути на вартість? Наприклад, той самий швейцарський посередник. Для чого він? Маковцев вирішив перекинути відповідальність на банк:

«Мы не покупали у посредника. У нас была процедура лизинга. Мы обговорили техусловия по конкретному подвижному составу. Мы действительно вели переговоры с потенциальными поставщиками. Имеется ввиду, с городом (Лейпциг – авт.). А какой механизм выдал банк – это к банку вопрос».

Ігор Маковцев

 

Для прикладу. У 2018-му трамваї купував Львів. Щоправда, продавцем був Берлін. Зі всіма супутніми витратами, у тому числі переобладнанням, вони обійшлися місту у 42 тисячі євро за одиницю. Так, відстань між містами різниться, що неминуче вплинуло на вартість транспортування. Але ж не настільки.

Директор профільного департаменту Ігор Маковцев пояснює значну різницю в вартості трамваїв тому, що у Львові… не було потреби переобладнання трамваїв:

«Во Львове узкоколейка изначально. Чтобы вы понимали. То есть, Львов имеет колею стандарта, по которым машины непосредственно ездят в Германии. Им не нужно было менять ширину колеи».

З цим не погоджується начальник вагоно-ремонтної майстерні ЛКП «Львівелектротранс» Роман Котюга: «На Львівські колії не підходять візки, на яких приїхали німецькі трамваї. В зв’язку з тим, що відстань колії, на якій вона експлуатувалась між рейками 1.435 мм. У місті Львові ширина колії 1.000 мм».

Відтак, переобладнання таки було.

Дніпру обійшлися німецькі трамваї суттєво дорожче, ніж Львову. Дорожче, ніж про це говорили самі дніпровські чиновники. Трамваї виявилися не лише дорожчими, але й старішими, ніж повідомляли про їхній вік. Знову таки – суттєво старішими.

Антон Філіппов 

Розслідування створено за підтримки регіонального проекту BIHUS.info. 

1611

Ошибка в тексте? Выделите её и нажмите Ctrl+Enter, чтобы сообщить о ней редакции.
Загрузка...

Сообщить об ошибке

Пожалуйста, используйте эту форму для коррекции ошибок.
Если вы хотите связаться с нами по другому вопросу — напишите нам.